maandag 12 januari 2015

11 en 12 januari

Vandaag ben ik precies 1 maand bezig met mijn boodschappenbudget.
Nou ja, budget... ik heb nu 1 maand precies opgeschreven hoeveel ik uitgeef aan boodschappen en waaraan precies.
Om me eens bewust te worden van waar ik op kan of moet bezuinigen.
Een grote schrik, kan ik je vertellen.
Ik heb in totaal 448,90 uitgegeven! En ik had bedacht dat ik het met 300 wel kon doen... Echt niet normaal! En ik vond juist dat het best goed ging.
Voor mezelf had ik groepen gemaakt:
1: warme maaltijden: 61,51
Voor de komende maand heb ik daar 50 euro voor gepland; geen patat meer halen bij de cafetaria.

2: ontbijt, lunch, zuivel: 34,63
Komende maand 30 euro. Iets beter opletten, meer huismerken.

3: koek/snoep/chip/lekkers: 42,19 (schaam)
Komende maand 50 euro! Ja, meer nog dan afgelopen maand, maar ik ben jarig binnenkort en zal dus taart en lekkers daarvoor kopen. Ik hoop toch op minder uit te komen...

4: dieren; 3 katten en een konijn: 94,77 De jongste kat heeft een inenting gehad (40 euro) en alledrie katten vlooienkuren (40 euro voor 2 behandelingen per dier)
Komende maand 120 euro; kitten moet gesteriliseerd worden.

5: persoonlijke verzorging/huishoudelijke art/schoonmaakmiddelen: 24,71
Komende maand 15 euro

6: koffie/thee/frisdrank 11,61
komende maand 20 euro (ook ivm mijn verjaardag)

7: Akelein (spullen speciaal voor de opvangkindjes) 10,56 (weinig ivm kerstvakantie)
komende maand 20 euro

8: auto/fiets: 100,43
komende maand: 50 euro Dit kan minder omdat ik in de kerstvakantie veel getankt heb en veel familiebezoek heb afgereden

9: voor mezelf: (uitgaan, uit eten, boeken, wol ed.) 26,49
komende maand 10 euro

10: kado's/giften/collectes 41,43
komende maand 25 euro

11: fruit 0,57 bizar weinig, heb heel veel fruit gekregen.
komende maand 10 euro

In totaal kom ik dan ook nog op 400 euro uit.
Hoe krijg ik hier nog 100 euro af?
Januari wordt wel duurder door oa mijn verjaardag en de sterilisatie van Coosje. En eigenlijk moet de auto ook APK gekeurd worden.

Nou, daar ga ik eens over verder denken.
Gisteren gaf ik geen geld uit.
Vandaag begint mijn nieuwe maand.
Het eerste tientje gaf ik uit aan benzine, omdat ik de auto uitleende aan de buurvrouw.
Verder heb ik vandaag hopelijk niks nodig.
Nu ik weet hoeveel ik "normaal" zo makkelijk uitgeef, zal ik er nu hopelijk meer bewust van zijn en anders naar de boodschappen kijken. Ik wil zowiezo niks meer weggooien.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Aafke,
    Dat is best nog aardig zou ik denken. Vierhonderd in een maand dat is honderd per week uitgegeven. Met je dieren erbij en je dochter... Dan is honderd per week toch echt niet teveel! Maar ik kan iet in jouw portemonnee kijken, jij kunt alleen zelf weten of dit teveel is of niet... Maar ik heb toch niet de indruk dat je een verspiller bent, dus knap als je dan toch nog op een lager bedrag uit kint komen...
    Ook knap dat je alles zo goed weet bij te houden...
    Succes ermee, ben benieuwd hoe dit verder zal gaan!
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Mirjam, Ik dacht eigenlijk (misschien naïef) dat ik met 2 personen wel met 50 of hooguit 75 euro per week zou kunnen doen. Maar ik besef nu pas hoeveel er naar de dieren en naar de auto gaat. De komende maand zal ik ook eens extra kritisch naar de vaste lasten kijken.

      Verwijderen