zondag 22 maart 2015

hersenspinsel en ontdekking

Ik zat zojuist in mijn keurig opgeruimde woonkamer om me heen te kijken en te genieten.
In de stoel voor het raam, precies in de zon.
Zelfs de verwarming is nog niet aan geweest vanmorgen.
En ik zat wat te mijmeren, wat ga ik nu opruimen, hoe ga ik alles wegdoen, kringloop, vuilnis, verkopen, wat is het minste werk, wat levert het meeste op...
En opeens kwam ik tot een enorm besef!
Let op!

IK BEN DE VUILNISBAK,KRINGLOOPWINKEL, GOED DOEL, MARKTPLAATS, GROFVUIL VAN ANDEREN!!!!!

Het klinkt heel grof, en ondankbaar misschien, maar ik besef me opeens, dat als andere mensen opruimen en van hun spullen/speelgoed af willen, dat ze het altijd bij mij kunnen brengen en dat ik altijd heel dankbaar dankjewel zeg!
En vervolgens zijn zij het kwijt en zit ik er mee...

Dit is misschien wel heel zwart-wit, maar eigenlijk komt het zo op dit moment wel bij mij "binnen" in mijn hoofd.
En het is ook mijn eigen schuld, want ik ben overal blij mee, en ik denk overal nog wel wat mee te kunnen.
Er wordt vaak ook al bij gezegt: "als je het niet wilt, gooi dan maar weg, hoor. Of geef maar aan een ander. Ik sorteer dan zo'n zak met speelgoed/kleding/whatever en blij vervolgens met driekwart zak spullen van een ander in mijn huis/schuur/kelder zitten.

Ik snap ook wel hoe het is gekomen, hoor. Allemaal zooooo lief en goed bedoeld! 8 jaar geleden ben ik gescheiden en werd ik van thuisblijfmoeder in een groot huis met 3 pubers en een pleegpuber, opeens een alleenstaande moeder van een op-kamers-wonende pleeg, met 3 pubers in een mini-huisje wonende, werkende moeder met een mini-inkomen. En heel veel vrienden hebben mij toen geholpen met het inrichten van mijn huisje en het helpen met spullen/eten/je kunt het zo gek niet bedenken.

Alleen is dat helpen nooit meer gestopt. En nog steeds ben ik blij met heel veel dingen die ik krijg, ik vind het dan ook heel moeilijk om nee te zeggen, ik vind het zo ondankbaar overkomen. Maar in veel gevallen is het niet meer nodig!!! In veel gevallen heb ik allang genoeg en zelfs teveel! Ik woon niet meer met 3 kinderen, ze zijn allemaal het huis uit!

Zooooooooo, wat opeens een inzicht! Hier moet ik echt iets mee!
Als eerste begin moet ik vanaf nu NEE leren zeggen!
Nee tegen spullen van anderen die ik helemaal niet nodig heb.


Oja, ik deed ook een ontdekking op Facebook. Een club van allemaal medestrijders, opruimers en spullenverminderaars. De groep heet: minimaliseren kun je leren. Ik ben er een dag bij en word helemaal blij van de herkenning. Ik kwam er ook al mede bloggers tegen en mensen die hier ook meelezen. Een aanrader!

En dan ga ik nu lekker een boek lezen en straks de verjaardag van mijn broer vieren. Fijne zondag nog.

10 opmerkingen:

  1. Herkenbaar, hier ook zo'n spullenopvang, want jij weet er wel mensen voor en zelf de grootste moeite moeten doen om af en toe eens iets kwijt te raken Ik zeg ook vaker nee, tegenwoordig want het aanbod is zo groot door Facebook enzo.
    Ik ontrommel ook heftig deze week, speciaal voor vrijgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, speciaal voor vrijgenomen zelfs! Respect hoor. Heel veel succes!

      Verwijderen
  2. Ik ben vorige week ook begonnen met opruimen, geïnspireerd door de facebooksite Minimaliseren. Het voelt geweldig om je kastjes en lades opgeruimd te hebben. Er staan nu wel 3 dozen met spullen in de weg. Heb iets op marktplaats gezet, wordt ook wel op gereageerd, maar als het op ophalen aankomt laat men verstek gaan. Dan maar niet. Over 14 dagen is er een rommelmarkt van het koor waar mijn schoonzus op zit en die willen het graag hebben. Dus nog 1,5 week struikelen over de dozen en dan is de kuiken opgeruimd. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik dus ook vaak zo lastig! Heb je alles uitgezocht, dan staan die dozen nog in de weg. Voordat alles dan ook echt weg is, uit je huis... Ik heb soms de neiging om alles maar in de container te gooien...

      Verwijderen
  3. Dat is nogal een inzicht ja.
    Ben benieuwd hoe zich dat gaat vertalen in je leven en huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'k Vond het heel erg mooi dat je dat inzicht opeens had! Kijk voor de grap eens bij mijn reactie op 11 januari 2015? Daar stond dit al (overal krijgertjes enzo), maar nu is het dus geland :) :) :) . Dit gaat je zoveel rommel schelen!!! Zet hem op, je bent heeeeel goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha, Wendy, ik heb het inderdaad even teruggelezen. En wat had je een gelijk! Dat vond ik toen ook al, maar zoals je zegt, het is nu "geland". Dankjewel voor het zaadje wat je bij mij gepoot hebt en dat nu is uitgekomen. Nu is het aan mij om nee te zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. We kunnen veel van elkaar leren, 't is allemaal zo herkenbaar he? En door elkaar te stimuleren is het nog een leuk proces ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, superherkenbaar allemaal. Ik weet nog dat ik met twee zonet ontvangen vuilniszakken vol stof- en wolresten bij mijn voordeur stond en de gevers nog een keer toezwaaide toen ze met de auto wegreden... en ik dacht "wie waren dat?"...
    Hoe heet het toch? Als je JA zegt tegen een ander, let op dat het niet NEE is tegen jezelf!
    Andersom snap ik wel dat iets wegdoen makkelijker is als je er nog een beetje geld voor krijgt, of als je het idee hebt er iemand blij mee te maken. Of minimaal naar de kringloop inderdaad. In de vuilnis gooien is zonde...
    Trouwens, let op - check of de buurvrouw inderdaad blij is met de kruidenboekjes. Misschien zegt zij ook braaf dankjewel, en denkt wat anders... ☺☺☺

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Herkenbaar en ook andersom... ik las het bekende boek en daar stond ook in, zadel een ander niet op met jouw spullen... weg ermee dus! Dank voor je inspiratie, 3 vuilniszakken vol zijn mijn huis nu uit, hopelijk volgen er nog meer! :)

    BeantwoordenVerwijderen